tisdag 15 juni 2010

Förarsäkerheten - finns det nåt viktigare?

Har för mig det var 05:58 på Stockholmsnyheterna på P4 en morgon här i veckan, kanske i onsdags. Det berättar nyheterna mer omfattande senare, men då lyssnade inte jag på den kanalen.

Var precis in på min blogg där jag också nämt detta, enligt en som svarat håller tunnelbanan kring 10°C vintertid, lite varmare än jag trodde. Hur det stämmer eller inte vet jag inte, men det är troligt. En del av tunnelbanekörningen sker utomhus och så har man fartvind etc. så man undrar hur varm det är hos föraren OM inte värme finns. Inte så skönt skulle jag tro.

Undrar om det inte t o m var i går morse på radion. 05:58 P4 Lokalradion Stockholm. Kan minnas fel, kan ha varit senare också på Rix morgonZoo.

Har hunnit tänkt yttligare lite sen dess. Det kan ha varit på lokal-TV 4 Stockholm, på Rix morgonzoo men jag tror till 90 % att det var på P4 Radio Stockholm 05:59, efter trakfiken, och att en represetant för förarna sa att värmen hos förarna hade med säkerhet att göra.

Jag kan också tänka mig att värmen i tunnelbanan skiftar ganska mycket även samma tid. Tunnelbanan är stor. Men mest känns det kallt vid stationerna, utan värme, kanske finns värme på vissa större stationer som t ex Centralstationen.

De långa tunnlarna har ingen värme heller. Jag kan tänka mig att 10°c gäller på de få stationer som har värme, när det är kallt ute, men att största delarna av tunnelbanan håller sig nära 4°C sommar som vinter. Utomhus är det förstås den temperaturen som det är och halvkilometrana in i tunnlarna är det väl troligen temperaturer någonstanns imellam utomhustemp och källartemp om inte station med värme finns i närheten.

T ex Ropsten är stationen utomhus, tunnlarna slutar strax innan och i Danderyd, vid sjukhuset tror jag inte det finns någon värme. Det känns allmänt råkallt där vintertid, drar ner kyla från trapphus och genom tunnlarna. Kallt och dragit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar